PL EN

Co to jest WAP billing?

WAP Billing był kiedyś bardzo popularną usługą, dzięki której klienci nabywali telefoniczne gry, tapety czy dzwonki. Było to bardzo proste i nie wymagało żadnych dodatkowych potwierdzeń przy pomocy kodów czy PIN-ów. Jednak to, co łatwe okazało się także niebezpieczne. Często przypadkowe wejście na określoną stronę lub kliknięcie linku, powodowało naliczenie i obciążenie rachunku za niechciana usługę. Obecnie nadal funkcjonuje, choć cieszy się nie najlepszą opinią. Niestety często bywa też mylony z Direct Billingiem, który jest zupełnie bezpieczną metodą płatności mobilnych. W artykule opowiemy, co to jest i jak działa WAP Billing i jak się przed nim chronić.

Co to jest WAP Billing?

WAP Billing, nazywany także WAP Opt-in to usługa subskrypcyjna, którą użytkownik aktywuje w telefonie w czasie transmisji danych, klikając w przesłany w wiadomości SMS link. Do potwierdzenia operacji nie jest potrzebne żadne wprowadzenie PIN-u, hasła ani wysłanie SMS-a.

Niestety łatwość w jego aktywowaniu jest często powodem nadużyć. Oszuści wykorzystują tę usługę do przesyłania niechcianych linków, które często są mylone z zamawianymi w ramach Direct Billing subskrypcjami lub transakcjami jednorazowymi. Takie niezamawiane usługi zawyżają potem rachunki telefoniczne i są powodem wielu reklamacji.

Jak działa WAP Billing?

Aktywacja usługi WAP Billing jest bardzo prosta. Użytkownik internetu mobilnego wchodzi na stronę sprzedającą usługi tego typu, a właściciel strony przekierowuje go na stronę operatora, która pobiera MSISDN, czyli numer abonenta sieci komórkowej. Jest on przechowywany na karcie SIM lub USIM znajdującej się w aparacie, a także w rejestrze abonentów macierzystych danej sieci. Na tej podstawie użytkownik zostaje zidentyfikowany przez operatora, który nalicza mu bezpośrednio do rachunku telefonicznego kwotę za usługę.

Jak widać nawet jedno przypadkowe wejście na stronę może równać się natychmiastowej opłacie i zwiększeniu rachunku. Często WAP Billing powoduje nieświadome zapisanie się na subskrypcję jakiejś usługi, np. przychodzących co jakiś czas SMS-ów, a o tym, że jest ona płatna, właściciel telefonu dowiaduje się dopiero po odebraniu rozliczenia.

Aplikacje typu WAP Billing mając nadane prawa do dostępu do różnych zasobów telefonu, mogą też wykonywać połączenia lub samodzielnie łączyć się z Internetem w tle bez wiedzy i bezpośredniej aktywności użytkownika.

Jak się chronić przed niechcianą usługą WAP Opt-in?

Najlepszym sposobem na ochronę przed skutkiem działania niezamówionej usługi WAP Billing jest jej zablokowanie na telefonach komórkowych, a dla pewności również domowych routerach, które obsługują sieć komórkową. Router jest tak samo narażony na atak oszustów, jak telefon, a w dodatku mało kto odczytuje SMS-y z niego, które są dowodem próby wyłudzenia. Warto także skontrolować usługę współdzielenia lub udostępniania połączenia internetowego innym użytkownikom. Może się bowiem zdarzyć, że obciążą one świadomie lub przypadkiem nasze konto, np. dziecko podczas gry na telefonie kliknie wyskakujący link. W ten sposób można wyprzedzić atak oszustów wykorzystujących WAP Billing i uniknąć przykrych niespodzianek na rachunkach od operatorów sieci.

Obecne regulacje prawne znacznie ograniczyły już możliwość wyłudzania opłat w ramach WAP Billingu. Wprowadzono odgórny limit, do jakiego mogą być naliczane usługi Premium w ramach rachunku telefonicznego do 35 zł miesięcznie. Jeśli nawet użytkownik nie zablokuje całkowicie tej usługi to i tak rachunek nie będzie wyższy niż ta kwota. Oprócz tego ich dostawcy muszą zaakceptować stronę z reklamą, a to już w pierwszym etapie eliminuje wielu nieuczciwych usługodawców.

Gdy użytkownik nie zastosuje ochrony przed niechcianymi usługami WAP Billing, pozostaje mu jeszcze reklamacja u operatora sieci komórkowej. Jeśli będzie odpowiednio udokumentowana, jest duża szansa na odzyskanie straconych pieniędzy.

Jak włączyć lub wyłączyć usługę WAP Billing?

Sposobów na to, jak wyłączyć oraz włączyć usługę WAP Billing jest kilka i mogą się różnić u poszczególnych operatorów. Można wyróżnić następujące metody:

  • poprzez panel operatora — bardzo wygodna forma, trzeba tylko upewnić się, że zostały zablokowane lub odblokowane wszystkie interesujące nas opcje,
  • poprzez infolinię (Biuro Obsługi Klienta) – niektórzy operatorzy dopuszczają tylko ten sposób. Jest on pewny i bezpieczny,
  • poprzez osobistą wizytę w salonie i skorzystanie z pomocy jego personelu,
  • poprzez kody USSD, które wpisuje się jak numer telefonu. Trzeba oczywiście znać odpowiednie dla danego operatora kody.

Informacji o możliwości wyłączenia i włączenia usługi WAP Billing należy szukać na stronach internetowych operatorów.

Podsumowanie

WAP Billing to coraz mniej używana ze względu na możliwość nadużyć, forma usługi Premium. W przeciwieństwie do Direct Billing nie wymaga żadnego potwierdzenia. Warto więc uważać podczas klikania w otrzymywane linki lub zablokować ją dla całkowitej pewności, że nie zostanie przypadkowo aktywowana.

NASI PARTNERZY