PL EN

Jak działa przelew na telefon Blik?

Przelew BLIK na telefon to natychmiastowy, łatwodostępny i bezpłatny sposób na przesłanie pieniędzy. Jest bardzo wygodny w sytuacjach, gdy numer konta bankowego odbiorcy nie jest znany. Ta forma przelewów zyskuje ostatnio na popularności i oferuje ją coraz więcej banków. Przelewy na telefon i płatności mobilne stopniowo będą zastępować przekazywanie środków za pośrednictwem standardowej bankowości elektronicznej, bo wymagają minimum formalności i są dużo szybsze. Podpowiadamy jak zrobić przelew na telefon i które banki mają go w swojej ofercie.

Co to jest przelew BLIK na telefon?

Jak działa przelew na telefon BLIK? Jest to rozwiązanie mające na celu maksymalne uproszczenie przekazywania środków między użytkownikami bankowych aplikacji mobilnych. Numer telefonu jest znacznie krótszy od konta w banku, bo składa się jedynie z 9, a nie 26 cyfr. Nie tylko jest łatwiejszy do wpisania, ale i ryzyko pomyłki jest mniejsze.

Usługa przelewu na telefon ma dwa podstawowe udogodnienia:

  • nie trzeba znać numeru konta odbiorcy, aby dokonać wpłaty,
  • środki pojawiają się na jego koncie natychmiast.

Nie ma tu znaczenia jak w przypadku tradycyjnych przelewów czy użytkownicy są klientami tego samego banku. Nie ma też konieczności opłat za szybszy transfer pieniędzy jak w przypadku bankowych przelewów w systemie Express Elixir. Konieczne jest jedynie, aby BLIK wspierał placówki, w których konta mają wysyłający i odbierający.

Jak zrobić przelew na telefon?

Jak przelać pieniądze BLIK-iem na telefon? Potrzebna jest do tego aplikacja mobilna banku na smartfonie, a numer musi być zarejestrowany w usłudze, która obsługuje takie przelewy. Nie są to zbyt skomplikowane kwestie, bo samo pobranie zajmuje kilka chwil, a zarejestrowanie numeru to potem jedynie formalność. Telefon musi działać w systemie Android lub iOS oraz może być powiązany tylko z jedną aplikacją banku.

Po zalogowaniu się do aplikacji należy wyszukać opcję — przelewy na telefon, wyrazić zgodę na rejestrację swojego numeru w bazie BLIK, a także wskazać numer rachunku, który ma być wykorzystywany podczas transakcji. Na koniec trzeba jeszcze potwierdzić ten wybór poprzez wpisanie kodu PIN i można już korzystać w tego sposobu wysyłania i odbierania pieniędzy.

Przelew na telefon BLIK — jak to działa? Bardzo prosto! Z poziomu aplikacji wybiera się spośród kontaktów osobę, do której mają być przesłane środki, wpisuje sumę oraz potwierdza transakcję sześciocyfrowym kodem PIN. Tylko tyle!

W przypadku, gdy odbiorca nie ma zarejestrowanej usługi BLIK na swoim telefonie, otrzyma SMS zawierający link do strony, na której wpisze swój numer konta bankowego.

Prośba o przelew na telefon

Prośba o przelew na telefon to dość nowa opcja, która jest bardzo przydatna w niektórych sytuacjach, np. gdy ktoś zapomni portfela lub zabraknie mu pieniędzy w trakcie zakupów. Można w ten sposób także przypomnieć znajomym o zwrocie pożyczonych pieniędzy.

W tym celu w aplikacji wybiera się osobę z listy kontaktów numer telefonu i wprowadza kwotę, która ma być przelana. Operację zatwierdza się ikoną — wyślij prośbę. Adresat otrzyma natychmiastowe powiadomienie na swoim aparacie, a po kliknięciu zostaje przeniesiony do aplikacji i będzie mógł wykonać przelew. Dla ułatwienia wszystkie dane będą już uzupełnione automatycznie.

Które banki oferują przelew na telefon BLIK?

Wiadomo już, co to jest przelew na telefon, a czy można z niego korzystać we wszystkich bankach w kraju? Niestety jeszcze nie, ale z roku na rok ich liczba się powiększa. Instytucje te zauważyły potrzebę i oczekiwania odbiorców, co do możliwości korzystania z przesyłania pieniędzy w uproszczony sposób mobilny. Obecnie opcja ta jest dostępna dla klientów posiadających konta osobiste już w 11 placówkach. Są to:

  • Noble Bank,
  • Bank Pekao,
  • Alior Bank,
  • ING Bank Śląski,
  • Bank Millennium,
  • BOŚ Bank,
  • PKO Bank Polski (w tym Inteligo),
  • Getin Bank,
  • Credit Agricole,
  • mBank,
  • Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK).

Dla bezpieczeństwa klientów poszczególne banki wprowadzają limity na przelewy BLIK na telefon w swoich aplikacjach mobilnych. Mogą one mieć charakter:

  • kwotowy, określający maksymalną dzienną lub miesięczną kwotę operacji,
  • ilościowy, ustalający maksymalną liczbę przelewów w jakimś okresie.

Większość z nich można modyfikować, a to, w jaki sposób zależy już od poszczególnych banków.

Czy przelewy na telefon są bezpieczne?

Płatności dokonywane w tej formie posiadają szereg zabezpieczeń. Już same aplikacje mobilne banków są bezpieczne. Dodatkowo każdy użytkownik smartfona powinien dbać o zabezpieczenia swojego aparatu, na wypadek jego utraty wskutek kradzieży lub zagubienia, Odpowiednio zahasłowany i telefon, mający też wielostopniową weryfikację dostępu do konta bankowego i innych danych znacznie utrudni przestępcom dostęp do środków pieniężnych właściciela.

Obecnie istnieją możliwości zablokowania urządzenia hasłem, odciskiem palca lub za pomocą identyfikacji twarzy, które są praktycznie niemożliwe do złamania. Dostęp do aplikacji mobilnej banku również może być zabezpieczony w podobny sposób. Sama autoryzacja przelewu BLIK także wymaga wprowadzenia hasła. Wszystko to sprawia, że transakcje takie są bezpieczne.

Podsumowanie

Bankowość elektroniczna znacznie ułatwia płatności i zarządzanie swoim budżetem. Obok tradycyjnych już przelewów bankowych pojawiły się płatności mobilne, np. zbliżeniowe HCE, a także przy pomocy telefonu, takie jak: BLIK, Direct Billing (pisaliśmy o nich w artykule — Co to jest Direct Billing?) czy SMS/MMS Premium.

Liczba osób korzystających z tych wygodnych i bezpiecznych metod przelewów i opłat za usługi i towary stale wzrasta. Dzieje się tak wskutek powszechnego dostępu i używania urządzeń mobilnych jak smartfony czy tablety. Współcześni klienci banków oczekują od nich dostępu do płatności na telefon i stałego ułatwiania korzystania z konta.

NASI PARTNERZY